Malpraxisul. Noțiune. Cine poate fi tras la răspundere?
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății definește noțiunea de malpraxis ca fiind eroarea profesională săvârşită în exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicând răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice.
Din nefericire, există numeroase situații în care acțiunile sau omisiunile unui cadru medical conduc la vătămarea sau chiar decesul pacientului, iar în astfel de cazuri, cei responsabili trebuie să fie trași la răspundere.
Responsabili pentru cazurile de malpraxis pot fi:
1. Personalul medical, respectiv medicul, medicul stomatolog, farmacistul, asistentul medical şi moaşa care acordă servicii medicale;
2. Unitățile sanitare publice sau private, în calitate de furnizori de servicii medicale, materiale sanitare, aparatură, dispozitive medicale şi medicamente;
3. Producătorii de echipamente şi dispozitive medicale, substanţe medicamentoase şi materiale sanitare;
4. Furnizorii de servicii medicale sau nemedicale, subcontractate de către unităţile sanitare publice sau private furnizoare de servicii medicale;
5. Furnizorii de utilităţi – de energie electrică, de gaze naturale, de apă etc.
În România, cazurile de malpraxis medical pot include, dar nu se limitează la:
- Diagnostic greșit sau întârziat al unei afecțiuni medicale, care poate duce la complicații sau progresia bolii,
- Erori chirurgicale, cum ar fi intervențiile chirurgicale efectuate greșit sau necorespunzător, utilizarea incorectă a instrumentelor chirurgicale sau complicații postoperatorii nemanipulate adecvat,
- Prescrierea sau administrarea greșită a medicamentelor, inclusiv dozele incorecte, medicamentele contraindicate sau reacțiile adverse neevaluate adecvat,
- Neglijență în furnizarea îngrijirii medicale, inclusiv ignorarea simptomelor pacientului, tratamentul insuficient sau lipsa de supraveghere adecvată în timpul recuperării,
- Comunicare inadecvată între medic și pacient, inclusiv eșecul în a furniza informații complete și clare despre opțiunile de tratament sau riscurile asociate procedurilor medicale,
- Utilizarea echipamentelor medicale sau a tehnologiilor medicale în mod necorespunzător sau deficitar, ducând la leziuni sau complicații pentru pacient,
- Neglijarea standardelor de igienă și sterilizare în unitățile medicale, ceea ce poate duce la infecții nosocomiale sau alte riscuri pentru sănătatea pacientului,
- Refuzul nejustificat al furnizorului de servicii medicale de a acordă asistență medicală de urgență sau de a trimite pacientul către specialiști calificați în timp util;
- Nerespectarea reglementărilor legale privind confidenţialitatea, consimţământul informat şi obligativitatea acordării asistenţei medicale.
Acestea sunt doar câteva exemple de cazuri de malpraxis medical care pot avea loc în România și care pot afecta sănătatea și bunăstarea pacienților. Este important să se ia în considerare fiecare caz individual și să se analizeze în detaliu pentru a determina dacă a avut loc malpraxis medical și pentru a lua măsurile legale corespunzătoare, dacă este necesar, față de persoană responsabilă.
Fiind victima unui caz de malpraxis medical, este esențial să acționați prompt și hotărât pentru a vă proteja drepturile și a obține dreptate.
Dacă va considerați victima unui caz de malpraxis medical, aveți dreptul să obțineți despăgubiri materiale și morale pentru prejudiciile suferite.
Consultarea unui avocat specializat în malpraxis medical și urmarea demersurilor legale adecvate sunt pașii cheie în această direcție.
Acest site folosește "cookies". Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii acestora. Vezi politica cookie.